Opinie / Orzeczenia
Opinie i orzeczenia to dwa podstawowe dokumenty wydawane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, na pisemny wniosek rodziców/opiekunów prawnych albo pełnoletniego ucznia.
Opinie
Opinia określająca indywidualne potrzeby rozwojowe oraz możliwości psychofizyczne dziecka wraz ze wskazaniami do pracy z dzieckiem dla nauczycieli i rodziców wydawana jest po przeprowadzeniu badań psychologicznych, pedagogicznych, czasem logopedycznych i innych niezbędnych do postawienia diagnozy.
Opinia nie ma terminu ważności, wynika z bieżących potrzeb danego ucznia, a nie z daty jej wystawienia.
Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana po ukończeniu klasy III i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.
Na wniosek rodziców, nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej, opinia może być wydana także uczniowi szkoły ponadpodstawowej.
Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się zachowuje ważność przez cały okres kształcenia.
Orzeczenia
Orzeczenie ma charakter administracyjny. Na podstawie orzeczenia szkoła lub przedszkole zobowiązane są do realizacji zaleceń w nim zawartych, natomiast uczeń ma prawo:
- do specjalnej organizacji kształcenia w szkole z uwagi na swoją niepełnosprawność,
- mieć zapewnione niezbędne warunki do nauki, np. sprzęt rehabilitacyjny, odpowiednie środki dydaktyczne,
- zostać objęty zajęciami specjalistycznymi (rewalidacja, socjoterapia, zajęcia resocjalizacyjne),
- korzystać w pełni z życia szkolnego – placówka powinna zadbać o integrację niepełnosprawnego ucznia z pełnosprawnymi rówieśnikami.